با فرآیند حذف کاغذ در امور اداری و شرکت ها، مفاهیمی مانند ساخت امضای دیجیتال و یا امضای الکترونیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. این روزها اسناد زیادی وجود دارد که لازم است آنها را امضا کنید. همیشه پرینت کردن و امضا کردن اسناد به صرفه یا حتی ممکن نیست. در چنین شرایطی داشتن امضای الکترونیک مناسب ضروری است. در ادامه شما را با روش های مختلف ساخت امضای الکترونیک آشنا میکنیم.
1- رسم امضا روی کاغذ
یکی از سادهترین راهها برای ایجاد امضای الکترونیک، این است که روی یک کاغذ سفید امضا کرده و آن را اسکن کنید. چنین امضایی کار شما را در مواردی راه خواهد انداخت اما واقعیت این است که چندان امن نیست و یک گواهی دیجیتال که صحت آن را تایید کند هم وجود نخواهد داشت. استفاده از این مدل امضا برای فایلهای پی دی اف سخت است و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند هرچند این مدل امضا بسیار طبیعی به نظر میرسد و شکل منحصر به فردی دارد.
چگونه این امضا را بسازیم؟
- یک خودکار آبی یا مشکی بردارید و روی کاغذ سفید امضای خود را رسم کنید. (حتما از کاغذ سفید بدون خط استفاده کنید.)
- از گوشی هوشمند، تبلت یا یک اسکنر استفاده کنید. از امضای خود عکس بگیرید یا عکس آن را اسکن کنید.
- از ابزارهایی مانند فتوشاپ، یک ادیتور آنلاین عکس یا ادیتور گوشی خود استفاده کنید و امضای خود را به شکل مناسب کراپ کنید.
- بهخاطر داشته باشید باید فایل امضای خود را بهصورت PNG ذخیره کنید. درصورتیکه این فایل بهصورت JPEG ذخیره شده است از ابزارهای آنلاین برای تبدیل آن به پی ان جی استفاده کنید.
- توجه داشته باشید که در جوامع بین المللی، امضای رسمی یک شخص، نام و نام خانوادگی او به صورت دست نویس است؛ پس اگر برای استفاده روی آیدی کارت میخواهید از آن استفاده کنید بهتر است این نکته را در نظر بگیرید.
2- امضای الکترونیکی در ویندوز با Adobe Acrobat Reader
کاربران ویندوز میتوانند برای ایجاد امضای الکترونیکی از Adobe Acrobat Reader DC استفاده کنند. ادوبی آکروبات به شما این امکان را میدهد که اسناد آنلاین خود را مدیریت کنید و اسناد امضاشده آنلاین بسازید. به کمک مولد امضای موجود در Adobe Sign نیز میتوانید اسناد را امضا و سپس ارسال کنید. ایجاد امضا میتواند با کشیدن، تایپ کردن و آپلود تصویر آن صورت بگیرد.
چگونه این امضا را بسازیم؟
- در پنجره اصلی ادوبی آکروبات، با کلیک روی گزینه Fill & Sign و انتخاب Select a File میتوانید سند مدنظر خود را باز کنید. همچنین میتوانید اول سند را باز و سپس گزینه Fill & Sign را انتخاب کنید.
- یک پنجره جدید باز میشود و از شما میپرسد که میخواهید چه کار کنید؟ روی دکمه Fill and sign کلیک کنید.
- پس از اینکه سند شما باز شد از نوار بالای آن روی Sign کلیک و سپس Add Signature را انتخاب کنید.
- یک پنجره پاپآپ باز میشود که به شما سه گزینه برای ثبت امضا ارائه میدهد. برای ترسیم امضای خود روی گزینه draw کلیک کنید. به کمک این گزینه میتوانید امضای خود را روی تاچپد یا مستقیما روی صفحه لمسی بکشید.
- برای ذخیره امضا باید گزینه Save signature را تیک بزنید و سپس روی دکمه Apply کلیک کنید.
3- استفاده از سایت CreateMySignature
CreateMySigniture یکی از ابزارهای کارآمد برای ساخت امضای الکترونیک است و بدون دردسر میتوانید امضای خود را در آن تولید کنید. همچنین میتوانید فایلهای پیدیاف را هم با آپلود کردن آنها در یک پورتال امن امضا کنید.
چگونه این امضا را بسازیم؟
- وارد وبسایت CreateMySignature شوید و در آنجا روی draw signature کلیک کنید.
- تصویر امضای خود را به کمک ماوس یا دستگاهی که صفحهنمایش لمسی دارد رسم کنید. اگر از نتیجه خوشتان نیامده است میتوانید از دکمه پاککن یا همان eraser استفاده کنید و یک امضای جدید بزنید. زمانی که از نتیجه راضی بود دکمه save را فشار دهید.
- در صفحه بعدی روی گزینه download کلیک کنید تا فایل PNG امضا دانلود شود.
داشتن یک امضای الکترونیک در دنیای امروز کمکم در حال تبدیلشدن به یک ضرورت است؛ بنابراین بهتر است هرچه زودتر از یکی از روشهای مناسب برای این کار استفاده کنید و امضای الکترونیک خود را ایجاد کنید. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرد. اگر اپها و روشهای بهتری را برای ایجاد و ساخت امضای الکترونیکی (امضای دیجیتال) میشناسید، آن را با ما در میان بگذارید.
دیدگاه خود را بنویسید